La rivoluzione dei padri.
invoca una "Father's Revolution" affinche' i papa' possano essere piu' direttamente
coinvolti nell'educazione dei Figli.
Quello che oggi un insegnante vede è l'avvento di una vera devastazione, i ragazzi sempre più hanno il nulla alle spalle. Qui giustamente Brown segnala la necessità di un curriculum adatto al modo di apprendere che hanno i maschi. E' molto importante, ma ciò che vedo è anche che maschi o femmine che siano, i ragazzi soffrono tantissimo dello stesso male. In parte la scuola ha molte colpe nonostante le iniziative spesso di facciata e di parole del ministero dell'istruzione; d'altro canto i giovani hanno bisogno e fin da bambini di pace amore e tranquillità, sempre più mancanti.
Una “rivoluzione della figura del padre”
per aiutare i figli in difficoltà scolastica
Gordon Brown apre alla paternità come antidoto alla devastazione delle nuove generazioni.
E in Italia?
13 ottobre 2006. “Questa è un’epoca di disorientamento: troppi giovani vivono nell’impossibilità di sviluppare le proprie potenzialità o di cadere ai margini della nostra società. Noi dobbiamo combattere l’esistenza di questa devastazione generazionale. Per questo, una priorità da affrontare e discutere, è la necessità di coinvolgere sempre più i padri nel processo formativo e nel percorso scolastico dei figli”. Gordon Brown, il Cancelliere che già in passato aveva dichiarato “Boys will be boys, but we must help them to be men” (i ragazzi saranno ragazzi ma noi dobbiamo aiutarli a diventare uomini), ha individuato nel coinvolgimento dei padri l’iniziativa decisiva per realizzare il miglioramento nel profitto e nella condotta di un’ampia parte dei giovani studenti britannici. Solo una “Fathers’ Revolution”, secondo il politico, può aiutare la Gran Bretagna a recuperare il deficit di apprendimento e formazione cui incorre un numero sempre crescente di studenti. Studenti che, secondo le statistiche, risultano essere in prevalenza maschi, e rispetto ai quali Brown prevede la revisione di curriculum e metodologie didattiche al fine di valorizzare gli stili cognitivi che connotano, nella sua differenza, l’identità di genere maschile. Proposte e sfide culturali che, secondo Gordon Brown, sono l’esito di una più moderna idea di cittadinanza responsabile in cui i genitori devono, e possono, collaborare con la scuola e con la comunità condividendo uno scopo prezioso: il bene dei figli, a loro volta futuri cittadini. Percorsi che, a nostro parere, dovrebbero essere discussi anche in Italia, una delle nazioni caratterizzate dal maggior tasso di abbandoni e insuccessi: “Attualmente il 20 % dei ragazzi tra i 18 ed i 24 anni in Italia non possiede un diploma di scuola superiore o una qualifica professionale; i motivi degli abbandoni sono tanti, sicuramente alcuni nascono nelle aule scolastiche dove viene meno la motivazione allo studio ed il desiderio di imparare. (Min. della Pubblica Istruzione Fioroni: Lettera alla scuola, 10 settembre 07). I motivi dell’insuccesso saranno anche tanti, e gli insegnanti a dir la verità le provano tutte per motivare allo studio i giovani, mentre le reali iniziative dei Ministeri sono piuttosto rare. Si tratta allora di vedere se finalmente anche in Italia i padri saranno seriamente invitati a collaborare (e, in alcuni casi, se sarà loro concesso). Qualche speranza si intravede almeno in lontananza? Così Fioroni ai genitori: “Vi chiedo di essere a fianco dei docenti e dei dirigenti scolastici, di condividere con loro il percorso formativo dei vostri figli, di sentire la scuola come un luogo in cui prendere parte attiva. Sta per entrare in vigore una norma che introduce nella scuola dell’autonomia un nuovo strumento, il "patto di corresponsabilità" che vuole sancire la condivisione dello scopo, del piano dell’offerta formativa e delle regole tra scuola e famiglia. E’ un importante passo avanti per migliorare l’azione educativa sinergica di docenti e genitori, offrendo un contesto sempre più coerente all’esperienza di crescita dei ragazzi” (Lettera alle famiglie, 14 settembre 2007). E allora, padri, meglio tenere d’occhio questo spiraglio e non lasciarcelo sfuggire, come sfuggono spesso le tante parole-nuvole dette dai politici. Ma non è finita qui: sembra esserci un nuovo spazio anche per le figure vicarianti il padre in ambito scolastico: i maestri sempre più rari, e che sarebbero un vero beneficio per i nostri studenti maschi privati di modelli riferimento maschili. Infatti Fioroni ha detto al Corriere della Sera: “Siamo l'unico settore che non ha bisogno delle quote rosa ma di quote blu. Solo un insegnante su cinque è maschio. La completa femminilizzazione dell'insegnamento sarebbe un errore. Occorre rendere più appetibile questa professione e ridarle dignità” (Corriere della Sera, 16 giugno 2006). Allora attendiamo con impazienza.
Visita le iniziative
IL PADRE, I FIGLI, LA SCUOLA: PER IL FUTURO DEI NOSTRI FIGLI
Leggi l’articolo originale
“We need fathers' revolution to help failing sons” – Brown
di LOUISE GRAY, The Scotsman on line, 13 ottobre 2006
http://thescotsman.scotsman.com/education.cfm?id=1515992006
GORDON Brown last night called for a "fathers' revolution" to turn around the under-achievement of boys in the classroom.
Advert for The Scotsman Digital Archive
The Chancellor said Britain faced the possibility of a "wasted generation" because of the gender gap in the academic performance of pupils.
Mr Brown said parents must work together with schools to ensure young men do better in formal education.
His comments add to an increasingly vigorous debate over boys' educational achievement.
In Scotland this year, 30 per cent of boys achieved five or more Standard Grades at levels 1 or 2, compared with 39 per cent of girls. At Higher level, girls again performed better, with 24 per cent gaining three or more Highers in S5, compared with 18 per cent of boys.
In universities the gap is also growing, with over 10,000 more women than men graduating from university last year. Between 2000 and 2005 the number of female higher-education students rose by 11 per cent, while male student numbers increased by just 1.4 per cent.
Teachers' groups welcomed Mr Brown's intervention. But a parents' representative said the gender difference may not be as serious as was being portrayed.
Mr Brown, who has two sons, said boys were falling behind because they learned in different ways, but also because of social changes such as the demand for more traditionally feminine skills such as communication.
Delivering the Donald Dewar Memorial Lecture organised by Glasgow University,
Mr Brown, a close friend of the late first minister, began by paying warm tribute to Mr Dewar and his fight for a better future for every child.
He said to honour this legacy, schools must address the challenge of closing the gender gap between boys and girls. "The gap which opened up 20 years ago remains stubbornly large," he said. "It exists across all social classes. Indeed it exists across different types of school - both high-performing and under-performing, both private and state."
As part of his drive, the Chancellor announced a review of how teaching methods and the curriculum in England were tailored to boys' particular needs.
He said: "For many boys and young men, and girls, this is a time of uncertainty; too many under-perform and some risk falling into the margins of our society. We must never accept the existence of a wasted generation.
"One priority I have argued for is what I call a fathers' revolution - more fathers becoming directly involved in their children's learning and schooling."
He said more could be done to encourage fathers' role in the home through allowing more to work flexitime. Ultimately, however, Mr Brown said the challenge was down to a modern idea of citizenship and the responsibility of parents to work with schools and the community for the benefit of children.
Ronnie Smith, general-secretary of the EIS teaching union, welcomed Mr Brown's comments. He said: "The rate of improvement in pupil attainment has been faster among girls in recent years. We have seen a trend, but it's unclear whether we should expect parity of performance. We do find unevenness in relative performance in different subject areas, so it's a complicated question."
But Judith Gillespie, development manager for the Scottish Parent Teacher Council, said politicians were too hung up on the gender gap. "The gap is nothing new. A lot of skills boys have are to do with risk-taking, whereas girls like to please. We just have to work with that."
David Eaglesham, general-secretary of the Scottish Secondary Teachers' Association, was also sceptical about the differences. Instead, he called on politicians to focus on the attainment gap in more deprived areas.
Single-sex classes 'lead to laddish behaviour'
RESEARCH carried out by Scots academics has suggested that, far from improving boys' performance, single-sex classes can lead to rising indiscipline.
Experts at Strathclyde and Glasgow universities looked at schools where pupils had been split up on the basis of gender.
Their report, which was commissioned by the Scottish Executive, found that boys-only classes sometimes "exacerbated behaviour problems, heightening laddish behaviour".
The findings, which were published in May, also said that many boys were actually disadvantaged by single-sex classes.
It said: "There is evidence... that not all boys have needs or preferences that can be accommodated in 'boy-friendly' approaches.
"Quiet and reflective boys, for example, might well be more disadvantaged by such tactics, as might some girls."
The report went on: "While some pupils thought [single-sex classes] were good, others expressed clear dislike for the strategy.
"For both boys and girls, their relationship with the teacher and the ability of the teacher to motivate them was more important than the form of classroom organisation which was adopted."
They found school 'totally irrelevant'
ELEANOR Coner has three sons and says only one really found school helpful; the other two found it "irrelevant".
Her eldest son, Christopher, now 22, did not excel at academic subjects but felt obliged to try for university because this was held up as the best option. However, it did not suit him and he ended up dropping out.
Mrs Coner, 44, of Dunbar, blames the school system for failing to play to her son's strengths or offer him an alternative to university. He is now training to be a nurse, a skill to which he is much better suited.
Her second son, Thomas, did well at school and is now at university studying geography. However, her youngest, Matt, 16, has just dropped out of school because he, too, found it "totally irrelevant". Although he wants to be a policeman, his school held up university as the only option.
Mrs Coner, who works as an information officer with the Scottish Parent Teacher Council, thinks young boys have difficulty concentrating. What skills they have are not catered for and many of them do not see a future in the subjects they are studying. "We have this situation where, at age 13 or 14, children have to decide what they want to do in life. That is a problem for boys because a lot of the time they are just being boys.
"And if they cannot see the relevance of what they are doing, they just do not bother.
"The message boys are getting is that if you do not do a university degree you are second-class.
"You have to work on that so that schools give support and resources to different classes and links with colleges so boys have another option."
0 commenti: